Hoger in Google met HTTPS website: ivm SEO doen of niet?

Om hoger in Google te komen zijn er verschillende rankingsfactor tools voor handen, waaronder sinds kort ook de HTTPS website. Het komt niet vaak voor dat Google zo openlijk een nieuwe rankingfactor aankondigt: de zoekreus gaat per direct SSL / HTTPS website als rankingsignaal inzetten (wereldwijd). Voor elke online marketeer dus iets om goed bij stil te staan. Maar hoe? Voorlopig is het een lichtgewicht SEO-factor, maar in de toekomst zal de impact ervan ongetwijfeld toenemen.

Google is van mening dat – en ik citeer – “All (online) communication should be secured by default”. Dat heeft dus betrekking op surfen op internet via Google, en specifiek het nu voor websites geadviseerde gebruik van SSL-certificaten c.q. HTTPS-beveiliging (ook wel: Transport Layer Security). Uitgewisselde data tussen bezoeker en server is dan versleuteld. De door Google aangevoerde reden: je wilt als gebruiker van internet én als site niet het gevaar lopen dat anderen (lees: hackers) ongewenst inzicht krijgen in jouw online gedrag dan wel de rol die een site daarin speelt. Iets wat kan gebeuren op het moment dat iemand bijvoorbeeld van een (onbeveiligde) WiFi-hotspot gebruik maakt en sites bezoekt zonder HTTPS . Google zelf wil daarnaast zijn gebruikers (lees: jij, ik, vrijwel iedereen om je heen) door dataversleuteling op een zo hoog mogelijk niveau ‘beschermen’.

HTTPS website wordt een SEO-rankingfactor

De aankondiging van Google afgelopen week heeft zeker het wereldje van zoekmachine-optimalisatie even opgeschud. Dit nieuws kwam overigens voor ons en wellicht ook voor jou niet als een verrassing. De signalen waren er recent al naar. Een maand geleden presenteerde Google namelijk zijn ‘HTTPS everywhere’-strategie. Met deze stap dwingen ze het gebruik hiervan bij veel webmasters feitelijk gewoon af, zou je zeggen. Het kleine beetje ranking-voordeel dat het vooralsnog lijkt te gaan opleveren (verderop meer hierover) is bovendien voor velen direct een onweerstaanbare stok achter de deur.

Google heeft een periode lang flink getest en is van HTTPS overtuigd als positieve rankingfactor in zoekresultaten. Daar kunnen we dus niet of nauwelijks omheen, ook al beïnvloedt het voorlopig slechts één procent van de wereldwijde zoekopdrachten.

Niet meer hoger in Google zonder HTTPS?

De logische vraag voor velen is nu: moet je meteen mee in deze aankondiging? Moet je je gek laten maken door dit nieuws? Het antwoord is: nee. Jouw site zal geen ‘penalty´ krijgen als je geen gebruik maakt van HTTPS. Net zo min hoef je er nu van uit te gaan dat sites met HTTPS direct ´betere maatjes´ zullen zijn met Google. Om hoger in Google te komen zal vooralsnog HTTPS bijna geen rol spelen.

Google gebruikt honderden signalen om de (thematische) relevantie en populariteit van specifieke webpagina’s te bepalen. De prioriteit per signaal verschilt. Of een webpagina naar aanleiding van zoekopdrachten als (organisch) zoekresultaat op een bepaalde positie binnen Google getoond wordt, is zodoende niet afhankelijk en zal zeker niet alleen maar afhangen van het gebruik van een HTTPS website.

Dat een beveiligde HTTPS-verbinding voortaan dus door Google expliciet meegewogen wordt als (voorlopig zeer lichte) factor om zoekresultaten te ´ranken´, is een feit. Factoren als concurrentieniveau in een markt en het gebruik van HTTPS door ‘online toppers’ in die branche kunnen ook meer invloed krijgen. Maar staar je hier alsjeblieft niet blind op.

De rol van onder meer een technisch goed ingericht platform, een logische sitestructuur, doelgroepgerichte (en gefocuste) content op basis van een contentstrategie, een gezond linkprofiel, relevante social signals en ook zaken als correcte structured data en content freshness zijn – om maar eens wat grove pijlers van effectieve SEO te noemen – invloedrijke factoren waar je veel meer je hoop op kunt en mag vestigen om jouw online zichtbaarheid en vindbaarheid te sturen.

Bron: Emerce.nl