SEO trends 2016 zoekmachine optimalisatie

SEO trends 2016 – zoekmachine optimalisatie

SEO trends 2016? Zoekmachine optimalisatie is niet dood, al wordt het reeds jaren geschreeuwd. SEO is springlevend en Google is vandaag de dag enorm belangrijk.

Bij 2015 mogen we niet te lang stilstaan, want 2016 nadert met rasse schreden. Welke updates en belangrijke trends mogen we in 2016 verwachten op vlak van techniek, content en autoriteit met betrekking tot zoekmachine optimalisatie?

Techniek : zit je website wel goed in elkaar voor Google?

Uiteraard moet je website responsive zijn in 2016, daar gaan we hier niet meer over uitweiden aangezien het voor usability redenen ondertussen ook al zeer lang duidelijk is dat responsive websites the­way­to­go zijn.

Technische SEO wordt belangrijker in 2016. Teveel websites (zelfs grote websites) hangen qua menu en website structuur met haken en ogen aan elkaar en daardoor heeft Google het moeilijk om alle pagina’s van de website éénvoudig te crawlen. Als Google het moeilijk ervaart, dan gaat Google ervan uit dat jij als bezoeker dit ook zo ervaart. De website structuur is zo primair voor SEO.

Content : hoe gelukkig is je bezoeker?

Het creëren van landingspagina’s per zoekwoord is ook voorbij in 2016. Focus meer in je zoekwoorden onderzoek op topics, thema’s, onderwerpen… in plaats van los staande zoekwoorden.

Google snapt ondertussen wel al dat zonwering, zonnewering, zonweringen, … over hetzelfde onderwerp gaat, je hoeft er geen aparte landingspagina voor aan te maken.

CTR en Time on site zullen belangrijker worden als algoritme parameters. Denk daarom naast state­of­the­art SEO copywriting ook aan visuele content. Visuele content heeft een groter bereik. Het zorgt het voor grotere betrokkenheid, het is effectiever en zorgt voor een hoger klik gehalte.

Long tail zoekwoorden zijn low­hanging fruit bij zoekmachine optimalisatie. Vraag een expert om hier prioriteit aan te geven. Staar je niet blind op zeer competitieve head tail zoekwoorden maar sla je slag met mid tail & long tail zoekwoorden.

Een belangrijke voor 2016 wordt het nuttig inzetten van structured data. Via schema.org rich snippets kan je relevant informatie voor je bezoeker meegeven in de SERP’s. Meer informatie vind je via de Rich snippets Google pagina’s of via schema.org.

SEO is een onderdeel van inbound marketing, net als content marketing. SEO kan in 2016 niet zonder content marketing. En content marketing kan in 2016 niet zonder goede SEO. De twee gaan hand in hand. Om het content gedeelte af te sluiten is onderstaande quote wel zeer toepasselijk.

Wordt snel een autoriteit binnen je sector

In 2015 heeft Google het social media platform Twitter omarmt door alle tweets in de Google crawl index op te nemen. Social media meets SEO. De Facebook pagina wordt een “tweede homepage” voor business online en dat is ook belangrijk voor SEO.

Linkbuilding is definitief dood. Bouw content zodat Google snapt dat je een autoriteit bent. Mail nooit meer naar webmasters om te vragen of ze “pleaaaaase” je website hyperlink willen opnemen.

Linkbaiting daarentegen kan wel organisch je linkprofiel positief beïnvloeden. Linkbaiting is voor mij het connecteren met een persoon en aangeven dat je een sterk stuk content hebt en dat het misschien interessant is voor de doelgroep van die persoon/bedrijf. Dit kan via een blogpost, een share, een artikel, enz..

Waar we in 2016 wel moeten voor oppassen is dat ons linkprofiel niet negatief wordt beïnvloed door schunnige Russische spam websites of malafide Chinese forums. Je linkprofiel analyseren kan daarom een belangrijke factor zijn. Het “opschonen” van slechte links kan makkelijk met de Disavow tool van Google.

2016 is ook het jaar van de aanval op de bad boys. In 2016 zullen SEO’ers (ook wal black hat SEO’ers genoemd) er één voor één van tussen vallen. Alleen white hat SEO zal overleven. Het Google Panda algoritme zal zich daarover bekommeren.